Gazeta codzienna

Sztuka. Kultura. Nauka.

* * *
Merkuriusz Polski dzieje wszystkiego świata w sobie zamykający dla informacji pospolitej. Od 3 stycznia 1661.
poniedziałek, 29 Kwiecień, 2024 - 01:15
śr., 26/11/2014 - 10:46
Kategoria: 

W ostatnich studiach PISA, prowadzonych przez OECD, fińscy uczniowie we wszystkich dziedzinach poza matematyką, w której byli drudzy, zajęli pierwsze miejsca na świecie [1]. Finlandia zajmuje od lat pierwszą pozycję, za nią lokują się Korea i Hongkong (majace zupełnie odmienny system edukacji- bardziej totalitarnej).

Pierwsze badanie PISA zrealizowano w 2000 roku: objęło ono 265 tys. uczniów z 32 krajów, w tym 28 krajów OECD. W PISA 2003 wzięło udział 42 krajów (ponad 275 tys. uczniów), w tym wszystkie kraje OECD. W badaniach PISA 2006 uczestniczyło 56 krajów, natomiast PISA 2009 badało uczniów z 64 krajów. Polskie wyniki są punktowo znacznie gorsze od najlepszych wyników Finów, Koreańczyków i Holendrów, a w matematyce od wyniku Japończyków, chociaż w czytaniu ze zrozumieniem Polacy uzyskali dużo lepsze od nich oceny.

Czytanie i interpretacja

Najlepsze wyniki zanotowano w następujących krajach:

PISA 2000 PISA 2003 PISA 2006 PISA 2009[2] PISA 2012[3]
1. Finlandia Finlandia 546
2. Kanada Kanada 534
3. Nowa Zelandia Nowa Zelandia 529
4. Australia Australia 528
5. Irlandia Irlandia 527
6. Hongkong Hongkong 525
  ...  
24.  Polska 479
1. Finlandia Finlandia 543
2. Korea Południowa Korea Płd 534
3. Kanada Kanada 528
4. Australia Australia 525
5. Liechtenstein Liechtenstein 525
6. Nowa Zelandia Nowa Zelandia 522
  ...  
16.  Polska 497
1. Korea Południowa Korea Płd 556
2. Finlandia Finlandia 547
3. Hongkong Hongkong 536
4. Kanada Kanada 527
5. Nowa Zelandia Nowa Zelandia 521
6. Irlandia Irlandia 517
  ...  
9.  Polska 508
1. Chińska Republika Ludowa Szanghaj 556
2. Korea Południowa Korea Płd 539
3. Finlandia Finlandia 536
4. Hongkong Hongkong 533
5. Singapur Singapur 526
6. Kanada Kanada 524
  ...  
15.  Polska 500
1.  Chiny - Szanghaj 570
2.  Chiny - Hongkong 545
3.  Singapur 542
4.  Japonia 538
5.  Korea Południowa 536
6.  Finlandia 524
  ...  
10.  Polska 518

Matematyka

Najlepsze wyniki zanotowano w następujących krajach:

PISA 2003 PISA 2006 PISA 2009[4] PISA 2012[5]
1. Hongkong Hongkong 550
2. Finlandia Finlandia 544
3. Korea Południowa Korea Płd 542
4. Holandia Holandia 538
5. Liechtenstein Liechtenstein 536
6. Japonia Japonia 534
  ...  
24.  Polska 490
1. Republika Chińska Tajwan 549
2. Finlandia Finlandia 548
3. Hongkong Hongkong 547
4. Korea Południowa Korea Płd 547
5. Holandia Holandia 531
6. Szwajcaria Szwajcaria 530
  ...  
25.  Polska 495
1. Chińska Republika Ludowa Szanghaj 600
2. Singapur Singapur 562
3. Hongkong Hongkong 555
4. Korea Południowa Korea Płd 546
5. Republika Chińska Tajwan 543
6. Finlandia Finlandia 541
  ...  
25.  Polska 495
1.  Chiny - Szanghaj 613
2.  Singapur 573
3.  Chiny - Hongkong 561
4.  Tajwan 560
5.  Korea Południowa 554
6.  Chiny - Makau 538
  ...  
13=  Polska 518

Rozumowanie w naukach przyrodniczych

Najlepsze wyniki zanotowano w następujących krajach:

PISA 2003 PISA 2006 PISA 2009[6] PISA 2012[7]
1. Finlandia Finlandia 548
2. Japonia Japonia 548
3. Hongkong Hongkong 539
4. Korea Południowa Korea Płd 538
5. Liechtenstein Liechtenstein 525
6. Australia Australia 525
  ...  
.  Polska 497
1. Finlandia Finlandia 563
2. Hongkong Hongkong 534
3. Kanada Kanada 534
4. Republika Chińska Tajwan 532
5. Estonia Estonia 531
6. Japonia Japonia 531
  ...  
23.  Polska 498
1. Chińska Republika Ludowa Szanghaj 575
2. Finlandia Finlandia 554
3. Hongkong Hongkong 549
4. Singapur Singapur 542
5. Japonia Japonia 539
6. Korea Południowa Korea Płd 538
  ...  
19.  Polska 508
1.  Chiny - Szanghaj 580
2.  Chiny - Hongkong 555
3.  Singapur 551
4.  Japonia 547
5.  Finlandia 545
6.  Estonia 541
  ...  
9.  Polska 526

Dane wg wikipedii

Fiński system edukacji został zreformowany na początku lat 70. z modelu niemieckiego, który został uznany za niewydajny. Prawie wszystkie szkoły w Finlandii to szkoły państwowe, a za szkoły niepaństwowe nie płaci się, gdyż finansuje je państwo. Również wszystkie uniwersytety są państwowe, kilka z istniejących obecnie uniwersytetów to upaństwowione uniwersytety, które kiedyś znajdowały się w rękach prywatnych. W fińskich szkołach nie stawia się ocen przez pierwsze 3 lata kształcenia, nie praktykowane jest pozostawianie ucznia na drugi rok w tej samej klasie (w szkole podstawowej, jeżeli rodzice się nie zgadzają), istnieje zakaz dyskryminacji z jakiegokolwiek powodu: pochodzenia, stanu majątkowego rodziców itd.

Dziecko w Finlandii zaczyna naukę w wieku 7 lat i zanim osiągnie 16 lat nie jest prawie wcale testowane, a nauczyciele starają się nie zadawać prac domowych. „W pierwszych sześciu latach nauki nie chodzi o sukces akademicki, dlatego nie oceniamy uczniów. Chodzi o to, aby dziecko było gotowe do uczenia się później i znalazło swoją pasję” – mówił gazecie New York Times w grudniu zeszłego roku dr Pasi Sahlberg, autor książek na temat fińskiego systemu edukacji.
Praca nauczyciela to prestiż. Aby uczyć w szkole trzeba posiadać co najmniej tytuł magistra. Po zawodzie lekarza, nauczyciel to druga najbardziej pożądana profesja w Finlandii. Uczelnie pedagogiczne kształcą na najwyższym poziomie i są oblegane przez młodych ludzi – na jedno miejsce przypada tu minimum 8 kandydatów. „Dostać się na pedagogikę jest trudniej, niż na prawo czy medycynę” – twierdzi dr Pasi Sahlberg. Jak podaje New York Times, pensja początkującego nauczyciela wynosiła 29 tys. dol. w 2008 r.

wg http://www.dobrewiadomosci.net.pl/707-kilka-faktow-na-temat-edukacji-w-finlandii-najlepszego-systemu-nauki-na-swiecie

 

Od poziomu szkoły podstawowej obowiązkowa jest nauka języka angielskiego, od gimnazjum dodatkowo nauka języka szwedzkiego. W gimnazjum można wybrać trzeci język, a w liceum panuje w tej kwestii dowolność (nauka angielskiego i szwedzkiego jest kontynuowana).

W szkołach organizuje się zajęcia wychowania fizycznego, edukacji zdrowotnej oraz gotowania. Wśród szkół w Unii Europejskiej fińskie szkoły zajmują jedne z ostatnich miejsc, przeznaczając najmniej czasu na wychowanie fizyczne.

W Finlandii niemal wszystkie szkoły, także uniwersytety, są instytucjami państwowymi. W nielicznych prywatnych szkołach uczniowie nie płacą czesnego za naukę – wszystkie koszty są finansowane przez państwo. Udzielanie płatnych korepetycji jest zakazane, więc każdy uczeń otrzymuje dodatkową pomoc w nauce w ramach zajęć szkolnych. Uczniowie mogą też liczyć na darmowy transport do szkoły i posiłki między lekcjami, a studenci – na preferencyjne pożyczki dofinansowywane przez państwo.

Fiński nauczyciel spędza w klasie średnio 4 godziny dziennie. Dodatkowo jest zobowiązany przeznaczyć 2 godziny tygodniowo na doskonalenie swoich umiejętności i kompetencji zawodowych - wszystkie kursy są finansowane przez państwo. Rok szkolny w Finlandii rozpoczyna się w połowie sierpnia i trwa do końca maja. Integralną częścią nauki jest zabawa, na pierwszym miejscu stawiana jest współpraca nauczyciela z uczniem na zasadzie partnerstwa.

W szkołach nie ma podziału na uczniów zdolnych i słabych, wszyscy bez względu na umiejętności uczą się w tych samych grupach liczących po około 16 osób. Wszystkie szkoły w całym kraju oferują równie wysoką jakość kształcenia. Być może właśnie dlatego różnice między poziomem wiedzy najsilniejszych i najsłabszych uczniów są tu najmniejsze na świecie. Indywidualny tok nauczania zaczyna się w Finlandii już na poziomie szkoły średniej – od tego momentu uczniowie mogą sami wybierać sobie kursy.

66 proc. fińskich uczniów idzie na studia - to najwyższy odsetek w Europie. Dyplom wyższej uczelni uzyskuje z powodzeniem aż 93 proc. studentów, pod tym względem Finlandia nie ma sobie równych na świecie.

 

wg http://www.dobrewiadomosci.net.pl/707-kilka-faktow-na-temat-edukacji-w-finlandii-najlepszego-systemu-nauki-na-swiecie

opr. A. Fularz wg Wikipedii

[1] http://portalwiedzy.onet.pl/4870,12800,1362154,1,czasopisma.html

  1. http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf
  2. MEN, PISA: Wyniki badania 2009 w Polsce. 2009. [dostęp 2011-10-23]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-10-20)]. s. 31.
  3. OECD, PISA: Wyniki badania 2012. 2013. [dostęp 2014-01-31]. s. 1-32.
  4. MEN, PISA: Wyniki badania 2009 w Polsce. 2009. [dostęp 2011-10-23]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-10-20)]. s. 58.
  5. OECD, PISA: Wyniki badania 2012. 2013. [dostęp 2014-01-31]. s. 1-32.
  6. MEN, PISA: Wyniki badania 2009 w Polsce. 2009. [dostęp 2011-10-23]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-10-20)]. s. 73.
  7. OECD, PISA: Wyniki badania 2012. 2013. [dostęp 2014-01-31]. s. 1-32.
  8. OECD: Executive Summary (ang.). 2006. [dostęp 2010-09-17].
  9. OECD: The impact of the 1999 education reform in Poland (ang.). 2009. [dostęp 2010-09-17].
  10. Nakłady na edukację w różnych państwach względem PKB.